Zodpovednosť ako nutnosť
Popredné spoločnosti sa snažia svojimi výrobkami pomáhať zaostávajúcim regiónom.
Zodpovedné produkty nemusia byť vždy ťahané dopytom uvedomelých spotrebiteľov. Ich osobitnou kategóriou sú výrobky napomáhajúce znevýhodneným skupinám či obyvateľom v chudobných rozvojových krajinách.
Spoločnosť GE Healthcare, ktorá vyvíja sofistikované a hlavne drahé röntgeny a ultrazvukové prístroje, vyrába za 50 000 dolárov elektrokardiogram (EGC), pomocou ktorého sa u pacientov diagnostikujú problémy so srdcom. Po zistení špecifických potrieb indického vidieka vytvorila spoločnosť špeciálnu verziu prístroja EGC s názvom Mac I za 500 dolárov. Keďže na elektrickú energiu sa na indickom vidieku spoliehať nedá, poháňa ho batéria a váži toľko, čo plechovka sódy. Jednoducho sa používa a vďaka rozmerom podobným iPodu aj jednoducho prenáša. Pre ľudí, ktorí žijú na vidieku a nemôžu sa dostať do nemocnice, je to veľmi dôležité.
Iným príkladom je Kyoto Box – solárny varič, ktorý vyvinul nórsky dizajnér Jon Bohmer pre obyvateľov slumov v Keni. Na prvý pohľad obyčajná škatuľa s lesklou fóliou na vnútornej strane funguje tak, že sa do nej postaví hrniec a prikryje plexisklom. Fólia odráža slnečné lúče, teplota pod plexisklom sa zvýši a voda v hrnci sa začne variť.
Výrobok, ktorý svojmu tvorcovi vyniesol v roku 2009 cenu Financial Times Klimatické zmeny ako výzva, je pre ženy v chudobných slumoch či utečeneckých táboroch doslova požehnaním. Nielenže šetrí drevo a ovzdušie, ale najmä chráni životy. Ženy, na pleciach ktorých vo väčšine afrických krajín leží zodpovednosť za domácnosť, sa nemusia vydávať pre drevo do lesa medzi divoké zvery alebo ďalej od domu, kde im hrozí nebezpečenstvo násilia.
Produkty, ktoré pôvodne vznikli ako východisko z núdze, tak v sebe nesú sociálnu, ekonomickú aj environmentálnu zodpovednosť.
Zdroj: BLF Newsletter č.47