10. 12. 2012 Zodpovedné podnikanie

Toxické látky už nie sú v móde!

Kampaň Greenpeace s názvom Detox upozorňuje na toxické látky v odevoch.

© greenpeace.org

V novembri odborné analýzy organizácie Greenpeace odhalili, že aj oblečenie jedného z najväčších predajcov módy ZARA obsahuje chemikálie, ktoré môžu spôsobovať rakovinu a narušiť funkciu hormónov. Nebezpečné chemikálie, ktoré sa pri výrobe odevov používajú, navyše kontaminujú vodné zdroje, a to nielen v mieste výroby, ale unikajú z oblečenia napríklad aj pri praní.

Podľa štúdie Greenpeace Toxic Threads látky, ktoré sa rozkladajú na toxické nonylfenoly narušujúce funkciu hormónov, boli odhalené medzi 20 testovanými svetovými značkami (napr. aj Benetton, Diesel, Esprit, Gap, Armani).

V rámci globálnej kampane Greenpeace Detox protestovalo pred predajňami ZARA v uliciach vyše 80 miest v 20 krajinách viac ako 700 ľudí. Ku kampani sa svojimi podpismi veľmi rýchlo pridalo viac než 300 000 ľudí, na všetkých sociálnych sieťach o Detoxe debatovalo spolu až sedem miliónov ľudí z celého sveta.

Spoločnosť Inditex, ktorá má v portfóliu značku ZARA, spočiatku tvrdila, že pri svojich výrobkov dodržiava prísne kontroly a tým zabezpečuje ich vysokú kvalitu. Už koncom novembra, iba osem dní po vydaní štúdie, však Inditex vydal záväzok, že eliminuje úniky nebezpečných látok z výroby, svojich produktov a naprieč celým dodávateľským reťazcom.

V rámci tohto prelomového záväzku začne Inditex už od marca 2013 od 20 svojich dodávateľov vyžadovať oznamovanie údajov o znečisťovaní a do konca roka 2013 od ďalších 100 dodávateľov. Ľudia žijúci v blízkosti textilných tovární tak budú mať prístup k informáciám, aké látky vypúšťajú textilky do životného prostredia.

Cieľom kampane Detox, ktorá sa rozbehla už v roku 2011, je aby sa odevné značky zaviazali k nulovému vypúšťaniu nebezpečných chemických látok do roku 2020 a požadovali od svojich dodávateľov zamedzenie únikov toxických látok do miestnych vôd. ZARA je už ôsmou odevnou značkou, ktorá sa ku kampani prihlásila.

Greenpeace v súčasnosti vyvíja iniciatívu, aby k podobnému kroku pristúpila aj najväčšia značka džínsov na svete. Levi´s. Do kampane sa môžete zapojiť aj vy.

Zdroj: greenpeace.org

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.