12. 08. 2013 Zodpovedné podnikanie

Každý štvrtý človek v Bratislave jazdí denne autom, cyklistov je málo

Dopravnú situáciu v Bratislave považuje za zlú až 77 % ľudí žijúcich a zdržiavajúcich sa v hlavnom meste.

© ...-Wink-... /flickr.com

Autom denne jazdí 23% ľudí žijúcich v Bratislave a dochádzajúcich z okolia. Aspoň raz týždenne auto využíva 55 percent ľudí. Vyplýva to z výsledkov reprezentatívneho prieskumu, ktorý na vzorke 800 respondentov vypracovala spoločnosť GfK Slovakia pre Energetické centrum Bratislava.

Tridsiatnici najmä autom

Vlastným autom denne cestujú predovšetkým ľudia vo veku od 30 do 39 rokov. Ľudia uprednostňujú auto pre väčší komfort a úsporu času. 

„V Bratislave sa každoročne zvyšuje počet motorových vozidiel, počet prejazdených kilometrov a čas strávený za volantom. To vedie k zhoršovaniu ovzdušia mesta a nárastu emisií skleníkových plynov z automobilovej dopravy,“ povedala Darina Dzurjaninová, manažérka projektu Udržateľná doprava v Bratislave, na ktorom spolupracuje aj Nadácia Pontis.

Problémom je, že v takmer troch štvrtinách áut jazdiacich po meste je zväčša iba jeden, prípadne dvaja pasažieri (23 %; 48 %). Tí, ktorí autom jazdia denne, cestujú sami dvakrát častejšie.

Voľné miesta by mohlo obsadiť zavedenie systému zdieľania jázd (tzv. car pooling). V aute by sa so svojimi známymi ochotne zviezlo niečo viac ako 70 % používateľov áut. Car pooling s neznámymi ľuďmi by však využívala iba štvrtina respondentov.

Mesto môže odľahčiť jednotná parkovacia stratégia

Dopravnú a parkovaciu situáciu v meste považuje za zlú až 77 % ľudí žijúcich a zdržiavajúcich sa v Bratislave. Negatívnejší názor majú predovšetkým starší, cestujúci MHD a chodci.

Riešením, ktoré by zlepšilo dopravnú situáciu v Bratislave, by mohla byť určitá forma spoplatnenia používania osobného automobilu v meste (napr. spoplatnenie vstupu do centra mesta, celoplošné spoplatnenie parkovania na verejných priestoroch). Viac ako polovica ľudí s tým však nesúhlasí. Pre motoristov je dôležitý najmä dostatok parkovacích miest v mieste bydliska a prijateľná cena parkovania. Väčšina sa preto prikláňa k zvýhodneniu rezidentov a zavedeniu rezidenčného parkovania na celom území mesta.

Pešo, na bicykli, v MHD

Napriek tomu, že 45 % ľudí chodieva v hlavnom meste na vzdialenosti do pol hodiny pešo, chodci identifikujú viaceré bariéry, ktoré im bránia v pohybe. Sú nimi napríklad poškodené a nerovné chodníky, autá parkujúce na chodníkoch, či nedávanie prednosti chodcom na priechodoch.

Na bicykli denne jazdia iba 2 % opýtaných. Na častejšie využívanie bicyklov by mohlo mať pozitívny vplyv hlavne zvýšenie bezpečnosti a zvýšenie počtu vyhradených cyklistických trás. Z tých, ktorých by zvýšenie bezpečnosti motivovalo k vyššiemu využívaniu bicykla, by sa takmer všetci cítili bezpečnejšie po zavedení oddelených cyklistických pruhov. 

Bratislavskú verejnú hromadnú dopravu denne využíva 35 % ľudí. Sú to najmä mladí ľudia vo veku 15-29 rokov (25 %) a dôchodcovia vo veku nad 60 rokov (24 %). MHD sa využíva predovšetkým na cestu do školy či práce (58 %) a na príležitostné akcie (58 %). Hlavným dôvodom voľby hromadnej dopravy je úspora peňazí. Pre cestujúcich je najdôležitejšia čistota a komfort, presnosť a frekvencia spojov. Motoristov od využívania MHD odrádzajú preplnené autobusy a nedostatočný komfort.

Zdroj: udvb.sk

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.