10. 10. 2012 Zodpovedné podnikanie

H&M bojuje za platy Bangladéšanov

V ázijskej krajine vyvolávajú extrémne nízke platy vlnu konfliktov a napätia.

© IvanMlinaric/flickr.com

Platy Bangladéšanov sa možno už čoskoro zvýšia, a to vďaka nezvyčajnému záchrancovi: švédskej odevnej spoločnosti H&M.

Spoločnosť začala spoluprácu s bangladéšskymi dodávateľmi už pred 30 rokmi, no vzhľadom na to, že nie je priamym vlastníkom žiadnej z tamojších fabrík, nikdy nemala vplyv na výšku platov. Výkonný riaditeľ spoločnosti sa preto obrátil s prosbou o ich zvýšenie priamo na bangladéšskeho premiéra Sheikha Hasina.

Podľa denníka Wall Street Journal spôsobujú extrémne nízke platy – iba 36 dolárov mesačne – v krajine napätie, ktoré môže poškodiť spoločnostiam ako práve H&M. V tomto roku sa násilných protestov za zvýšenie platov zúčastnili desiatky tisíc odevných pracovníkov, čoho dôsledkom bolo zatvorenie 300 odevných podnikov. Pracovníci totiž nedokážu zo svojich platov vyžiť, hoci pracujú 16 hodín denne 6 dní v týždni. V roku 2010 zvýšila vláda po násilných protestoch minimálnu mzdu o približne 80 percent, čo bolo podľa Associated Press prvým navýšením od roku 2006. Aj vtedy sa na kompetentných obrátili zahraničné spoločnosti, vrátane H&M.

Vzhľadom na to, že z krajiny sa práve vďaka supernízkym plácam stal druhý najväčší exportér textilných výrobkov na svete, je možné, že vláda zaujme odmietavý postoj k ich ďalšiemu zvyšovaniu. Zvýšenie platov by pritom Hasinovi zaručilo reputáciu človeka, ktorý sa stará o potreby ľudí, prispelo k zníženiu chudoby a prinieslo krajine väčšiu stabilitu. H&M môže za zvýšením platov vidieť väčšiu produktivitu a efektívnosť odevného priemyslu v krajine.

Zahraničný obchod hrá pre ekonomický rast krajiny nesmierne dôležitú úlohu. To, aby sa miestna textilná výroba zmenila na naozaj pokrokové odvetvie hospodárstva, je nielen v záujme Bangladéša, ale aj odevných gigantov, ako je spoločnosť H&M. Rešpekt k zamestnancom a spravodlivé odmeňovanie je prvým krokom k tejto zmene.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.