30. 04. 2014 Nadácia Pontis

Globálne výzvy sa stávajú osobnými

Je zaujímavé sledovať, ako sa povedomie zákazníkov o zodpovednom podnikaní vyvíja.

Sue Adkins, medzinárodná riaditeľ ka a zakladateľ ka programu causerelated marketingu v Business in the Community vo Veľ kej Británii, pre Stratégie.

Nedávny prieskum ukázal, že iba 2 % spotrebiteľov sa v súčasnosti naozaj vážne zaujímajú o udržateľný životný štýl. Očakáva sa, že do 5 rokov tento podiel narastie až na 98 %. Vo svete čelíme čoraz naliehavejšej výzve. Hrozí nám nedostatok prírodných zdrojov. Z našej 6-miliardovej populácie, z ktorej viac než polovica žije z menej ako 1,5 dolára na deň, bude v roku 2050 až 9 miliárd. Ak by všetci mali žiť tak ako my v Európe, potrebovali by sme na to zdroje troch planét. Čo to znamená? Globálne výzvy sa stávajú našimi osobnými výzvami. Sú tu veci, ktoré začínajú ovplyvňovať náš každodenný život. To nás núti zamýšľať sa nad nimi a robiť iné rozhodnutia ako predtým. Tento proces si vyžaduje čas, ale času na zmenu máme málo.

Najlepším riešením tohto problému sú také firemné produkty a služby, ktoré reagujú nielen na globálne výzvy, ale aj na situáciu v našich peňaženkách. Obe motivácie totiž vedú k životnému štýlu, ktorý je citlivý na svet okolo nás. Prieskumy naznačujú, že spotrebitelia sú ochotní zaplatiť viac za udržateľné produkty a služby. Čoraz častejšie sa preto dôraz na udržateľnosť stáva integrálnou súčasťou biznisu. Aby boli firmy úspešné, musia byť autentické a mať premyslenú stratégiu. Aby ich produkty uspeli na trhu, musia garantovať určitú cenu a kvalitu a s nimi aj určité hodnoty. Ako to dosiahnuť? Zvyknem hovoriť, že 90 % tvorí „pot a slzy a 10 % inšpirácia. Je to určite aj o vhodnej komunikácii a nájdení si správnych cestičiek k zákazníkom. Myslím, že je čas pohnúť sa od kázania k pozitívnej motivácii. Stačí ponúknuť inšpiráciu a aktívne zapojiť ľudí.

Aj keď sa môže zdať, že zodpovedné podnikanie a udržateľnosť sú ťažko uchopiteľné témy, v každodennom živote ľudí sa prejavujú čoraz viac. Aj preto je vhodná taká komunikácia, ktorá je založená na konkrétnych príkladoch. Aj o tom budem hovoriť počas CEE CSR Summitu Nadácie Pontis a Business Leaders Forum, ktorý sa uskutoční vo štvrtok 22. mája v Bratislave. Firmy totiž prinášajú čoraz zaujímavejšie kampane na podporu udržateľnej spotreby. Zo značiek, ktoré pôsobia aj na Slovensku, môžem spomenúť už dlhšie fungujúcu kampaň Marks  Spencers Shwopping, ktorá nabáda ľudí odovzdať staré oblečenie v predajniach pri nákupe nového. Šaty sa prostredníctvom neziskovej spoločnosti Oxfam ďalej predávajú alebo sa z nich vyrobí oblečenie nové. Odevné spoločnosti v súčasnosti priam súperia o to, ktorá z nich vyrobí oblečenie zodpovednejším a udržateľnejším spôsobom.

Ďalším dobrým príkladom je Unilever s kampaňou Sunlight. „Prečo priviesť dieťa do takéhoto sveta?“ pýta sa Unilever v prvom zo série emotívnych videí. Kampaň sa zameriava predovšetkým na rodičov. Nabáda ich pridať sa ku komunite ľudí, ktorá sa snaží spraviť svet lepším miestom pre budúce generácie. Projekt Sunlight má aj silnú online podporu, a to na webe Projectsunlight.com i prostredníctvom ďalších kanálov. Prináša informácie o šetrení vody a spája ich so značkou Suave, nabáda pomôcť dievčatám využiť ich potenciál naplno (Dove), píše o tom, ako milióny rodín závisia od čajového priemyslu a ako veľa môže ovplyvniť jedna šálka (Lipton).

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.