Globálne výzvy sa stávajú našimi osobnými výzvami

Sue Adkins na CEE CSR Summite a na diskusii porozpráva o tom, ako sa firmy menia pod tlakom kritických zákazníkov.

Sue Adkins je medzinárodnou riaditeľkou a zakladateľkou programu sociálneho (cause related) marketingu v poprednej britskej organizácii Business in the Community. Zameriava sa na efektívne CSR stratégie, komunitné investovanie a vytváranie silných partnerstiev medzi firmami a neziskovkami.

Stretnete ju nielen na CEE CSR Summit-e, ale aj na verejnej diskusii v rámci Týždňa zodpovedného podnikania v stredu 21. mája v bratislavskom Kontakte. Registrácia na CEE CSR Summit končí 19. mája. Počet miest je obmedzený, preto neváhajte a registrujte sa ešte dnes na http://www.cee-csr-summit.eu/registracia/. Do 30. apríla môžete využiť zľavu z registračného poplatku. 

 

Iba 16 % spomedzi slovenských zákazníkov aktívne vyhľadáva informácie o zodpovednom podnikaní firiem. Aká je situácia vo Veľkej Británii?

Je zaujímavé sledovať, ako sa povedomie zákazníkov vyvíja, nielen vo Veľkej Británii, ale všade vo svete. Nedávny prieskum ukázal, že iba 2 % spotrebiteľov sa v súčasnosti naozaj vážne zaujímajú o udržateľný životný štýl. Napriek tomu sa však očakáva, že tento podiel do 5 rokov narastie až na 98 %. Aj keď sa môže zdať, že CSR a udržateľnosť sú zložité a ťažko uchopiteľné pojmy, v každodennom živote spotrebiteľov sa prejavujú čoraz viac. Vhodná komunikácia založená na konkrétnych príkladoch preto veľmi pomáha podporovať diskusiu a porozumenie v tejto oblasti. Je to najmä o nájdení si tých správnych cestičiek k zákazníkom. Myslím, že je čas pohnúť sa od kázania skôr k pozitívnej motivácii, aktívnemu zapájaniu ľudí. Netreba nič brať príliš vážne, radšej ponúknuť inšpiráciu a konkrétnu akciu, ktorá stojí za podporu. 

Stávame sa zodpovednejšími zákazníkmi z osobných dôvodov, napríklad z obavy o vlastné zdravie, alebo sa skôr snažíme reagovať na globálne problémy?

Faktorov motivácie je viacero. Či už sú globálne alebo osobné, závisia od osobnosti človeka a spoločenských, geografických aj ekonomických podmienok. Čelíme stále naliehavšej výzve nedostatku prírodných zdrojov. Z našej 6-miliardovej populácie, z ktorej viac než polovica žije z menej ako 1,5 dolára na deň, bude v roku 2050 už populácia 9-miliardová. A ak by všetci mali žiť tak, ako my v Európe, potrebovali by sme zdroje troch planét. Čo to znamená? Globálne výzvy sa stávajú našimi osobnými výzvami. Mnohé veci začínajú ovplyvňovať náš každodenný život, to nás núti zamýšľať sa nad nimi a robiť iné rozhodnutia. Tento proces však samozrejme chce čas, ale času na zmenu máme málo. Najlepšou odpoveďou sú teda produkty a služby, ktoré reagujú na globálne výzvy aj na situáciu v našich peňaženkách a prepájajú tak oba motívy k udržateľnejšiemu správaniu.

Ako môže firma obohatiť svoj produkt o environmentálnu či sociálnu pridanú hodnotu?

Prieskumy naznačujú, že spotrebitelia sú ochotní zaplatiť viac za udržateľné produkty a služby. Akokoľvek, realita ukazuje opak. Treba však povedať, že trh sa pohol dopredu. Rastú očakávania spotrebiteľov a udržateľnosť sa čoraz viac stáva integrálnou súčasťou biznisu. Už to nie je nejaký bonus, niečo navyše. Aby boli úspešné, firmy musia byť autentické a mať premyslenú stratégiu. Aby ich produkty uspeli na trhu, musia garantovať určitú cenu a kvalitu a zároveň dokázať, že v celom dodávateľskom reťazci a firemných procesoch uplatňujú hodnoty. Ako to dosiahnuť? Zvyknem hovoriť, že 90 % je „pot a slzy“ a 10 % inšpirácia.

Aké kampane na podporu udržateľnej spotreby vás zaujali?

Bolo ich viacero, viaceré z nich bežali najmä na sociálnych sieťach. Zo značiek, ktoré pôsobia aj na Slovensku, môžem spomenúť už dlhšie fungujúcu kampaň Marks & Spencers Shwopping (odovzdanie starého oblečenia v predajniach pri nákupe nového oblečenia, pozn. red.) alebo projekt ´Sunlight´ od spoločnosti Unilever, ktorý zákazníkov nabáda k zodpovednejšiemu životnému štýlu.

Ivana Kullová, Nadácia Pontis/Business Leaders Forum

Súvisiace články

Komentáre

Newsletter

Vložte svoje požadované údaje a vyberte program, z ktorého chcete dostávať novinky a odošlite.

Povinné položky